O NAMA

Dobro došli u SSIV

Srpski Savez za Istorijska Vozila (SSIV) osnovan je zvanično 20.09.2010 godine (Rešenje br. 0001171355). Odmah po osnivanju je predat zahtev za članstvo u FIVA (Federation Internationale de Vehicules Anciens). Ovaj zahtev je prihvaćen i u pokrenut je postupak za dobijanje statusa punopravnog člana FIVA. Sedište saveza je u prostorijama auto muzeja u ulici Majke Jevrosime 30 u Beogradu.Savez okuplja automobilske i moto klubove sa velikom tradicijom. Ovi klubovi započeli su svoje aktivnosti još šezdesetih godina prošlog veka, kada počinje da raste svest o istorijskom značaju starovremenskih vozila i veoma važnom zadatku njihovog očuvanja.

Savez je nedobitna organizacija sa ciljem zaštite zajedničkih interesa članova u vezi sa očuvanjem i zaštitom istorijskih vozila i negovanja istorijsko kulturnog nasleđa istorijskih vozila u republici Srbiji. Savez deluje u skladu sa zakonom, statutom i pravilima FIVA.

FIVA je ne profitna organizacija, osnovana 1966 godine, okuplja 85 članova iz 64 države sa svih kontinenata. Članovi predstavljaju preko 1.5 miliona predanih entuzijasta.

Aktivnosti SSIV-a usmerene su ka organizovanju zajedničkih takmičarskih, rekreativnih i kulturnih aktivnosti članova saveza. Takođe savez sarađuje sa ostalim savezima, asocijacijama i vlasnicima istorijskih vozila u zemlji i inostranstvu. On okuplja ljubitelje čiji je zajednički interes očuvanje kulturno tehničkog nasleđa i pomaže članovima kod nabavljanja, obnavljanja i održavanja starovremenskih vozila.

Savez okuplja najveće klubove u Srbiji sa preko 300 vozila i 250 članova.

Savez je aktivno učestvovao na generalnoj skupštini FIVA u Ljubljani 2010. godine. Na generalnoj skupštini FIVA organizacije 2011 godine u Vašingtonu, naš savez je predstavljen svim članicama organizacije FIVA. Godine 2016 FIVA je razvila program pod nazivom  “Godina Svetskog Nasleđa u Motoristici” kako bi proslavila 50-tu godišnjicu. Ovaj program je dobio zvaničnu patronažu UNESCO-a.

SSIV aktivno učestvuje na proslavi  50- godišnjice FIVA u Parizu 2016-te godine.

SSIV, postao je punopravni član FIVA organizacije u maju mesecu na generalnoj skupštini FIVA u mestu Komo u Italiji 2013. godine gde se održala manifestacija Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Ovim je SSIV postao predstavnik FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) i ANF (Autorité National FIVA) za Srbiju. Iste godine u oktobru mesecu na generalnoj skupštini FIVA u Splitu SSIV je imao svoju prezentaciju kao punopravni član.

SSIV čuva  istorijska vozila, vezane artefakte i dokumentaciju, kroz iztraživanja i katalogizacijom, kao i razvojem okvira delovanja, standarda i edukacijom, koja obezbeđuje da originalni primerci naše automobilske istorije budu dostupni i budućim generacijama.

SSIV odgovorno štiti korišćenje istorijskih vozila kroz zakonodavno pračenje i razvoj preporučenih standarda, specifične akcije podrške I direktne saradnj sa nacionalnim I međunarodnim predstavnicima vlasti.

SSIV je uspeo da pokrene primenjivanje registracije istorijskih vozila na kraći period. Takođe je napravljen akcioni plan za izmenu zakonskih odredbi koje regulišu status istorijskih vozila. U januaru mesecu 2015 godine Ministarstvo građevinarstva, saobračaja i infrastrukture prihvata naš zahtev i prosleđuje ga na realizaciju.

Istorijsko vozilo je mehanički pokretano vozilo za upotrebu na putevima:

          • koje je staro najmanje 30 godina;
          • koje je sačuvano i održavano u istorijski tačnom stanju;
          • koje se uglavnom ne koristi kao svakodnevno prevozno sredstvo;
          • i koje je samim tim deo našeg tehničkog i kulturnog nasleđa.

U mnogim zemljama ova definicija predstavlja smernicu za zakonodavstvo vezano za vozila i registraciju i takođe je preneta i u zakonodavstvo EU (Direktiva o ispravnosti 2014/45/EU).

Istorijska vozila su deo srpskog nasleđa motoristike

Vlasnici i muzeji u Srbiji čuvaju hiljade vozila koja predstavljaju istoriju motoristike zemlje i takođe neguju uvezena vozila koja predstavljaju dokaze o važnosti dizajna i tehničkog razvoja tokom revolucije motoristike koja se odigrala u poslednjih 100 godina, a čak i pre.

Korišćenje ovih vozila na javnim putevima, generalno nije u svrhe svakodnevnog prevoza, već za učešće na skupovima i razvoj turizma, ne predstavlja samo zadovoljstvo za vozače i putnike, već za javnost uopšte. Kao što se ljudi dive starim zgradama i spomenicima u gradovima i selima, oni su takođe veoma srećni kada vide vozila koja pamte iz prošlosti ili svojih snova, na putevima naših gradova i zemlje.

Istorijska vozila zahtevaju regulatorni okvir

Najveća garancija zaštite i čuvanja je prepoznavanje istorijskih vozila kao posebne kategorije unutar kategorizacije vozila, koju obrađuje zakon, ne samo u Srbiji, već svugde, kao što su putnička vozila, motorcikli, kamioni, itd…;

SSIV zastupa interese svih istorijskih vozila, iz svih pomenutih kategorija.

Registracija istorijskog vozila

Kada se istorijska vozila registruju, lakše ih je drugačije tretirati i time se izbegava da vlasništvo i korišćenje ovih vozila bude pod negativnim uticajem propisa i tehničkih zahteva koji se odnose na obična prevozna sredstva.

U skladu sa tim važno je istaći da je upotreba ovih vozila veoma mala, u proseku 1000-2000km godišnje, što znači da predstavljaju ne više od 10% prosečnog korišćenja savremenog voznog parka. Svrha korišćenja je takođe veoma drugačija. Ona se retko koriste u „saobraćajnim špicevima“, a najveći deo pređene kilometraže pređu na otvorenom putu. Povrh svega, procenat istorijskih vozila u ukupnom broju vozila je veoma nizak (manje od 1.5% u preseku u Evropi).

Oporezivanje

Baza kojom FIVA raspolaže pokazuje da u većini zemalja postoji povlašćeni režim oporezivanja istorijskih vozila. Ovo je iz razloga malog i drugačijeg korišćenja, koje smo prethodno objasnili. U skladu sa tim, zanimljivo je naglasiti da pokret istorijskih vozila zapravo donosi i više poreskih prihoda iz razloga što su ova vozila pokretač odgovarajućih poslovnih sektora, koji doprinose ekonomiji zemlje.

Ovaj sektor nije samo vezan za trgovinu ili osiguranje, već takođe i za sektor kompanija specijalizovanih za restauraciju i održavanje. To je sektor koji obezbeđuje veliki broj radnih mesta, od kojih neka zahtevaju visok nivo stručnosti, ali nudi i interesantne mogućnosti i mladim ljudima.

Još jedan važan aspekt koji treba istaći je i takođe profit od turizama i skupova, koje organizuju klubovi ili profesionalni organizatori.

Pregled vozila

Istorijska vozila se koriste povremeno, ali se redovno održavaju, jer je kvalitetno održavanje od velike važnosti kako bi se vozilo sačuvalo, ali i iz razloga što većini vlasnika to pričinjava zadovoljstvo.

Naučno istraživanje (sprovedeno u Nemačkoj) i statistika osiguravajućih kuća pokazali su da istorijska vozila mnogo manje učestvuju u saobraćajnim nesrećama nego moderna vozila.

Ovo je samo jedan od razloga, u mnogim zemljama, zašto su istorijska vozila oslobođena periodičnih pregleda ili su predmet mnogo ređih tehničkih pregleda. Tamo gde se primenjuju, tehnički pregledi se vrše na bazi tehničkih zahteva iz vremena kada je konkretno vozilo bilo registrovano prvi put.

Saobraćajne tablice

Izdavanje specijalizovanih saobraćajnih tablica može pozitivno doprineti očuvanju istorijskih vozila i po našem mišljenju zadržavanju ovih vozila na javnim putevima; one pokazuju ostalim učesnicima u saobraćaju da su ova vozila posebna, vredna pažnje i divljenja. Uobičajeno su ovakve tablice izrađene u stilu iz prošlosti i na taj način doprinose autentičnosti istorijskih vozila.

Informacije i ideje koje smo podelili sa vama ovim dokumentom, će vas, nadamo se informisati u važnost kreiranja strategije u Srbiji, sa ciljem prezervacije istorijskih vozila kao dela kulturnog nasleđa i kreiranja regulacionog okvira neophodnog za omogućavanje da istorijska vozila nastave da obogaćuju ulice i puteve Srbije i doprinesu našoj zemlji u celini.